graphic

Briefpapier ontwerpen, hierop moet je letten

Tegenwoordig gaat het meeste contact op kantoor via de e-mail. Maakt dit briefpapier compleet overbodig? Nee hoor! Briefpapier is nog altijd een veelgebruikt middel en onderdeel van marketing. Want wanneer je dan toch een fysiek document overhandigt aan een collega, (potentiële) klant of partner ziet het er keurig netjes en herkenbaar uit. Is het jouw taak om te zorgen voor nieuw briefpapier? Wij geven een aantal handige en toepasbare tips. Succes gegarandeerd!

1. Gegevens
Allereerst: welke gegevens zijn onmisbaar op het briefpapier? Je wilt natuurlijk dat overal aan gedacht is, maar er moet uiteraard voldoende ruimte overblijven voor de inhoud van de brief. Gegevens die gewoonlijk worden gebruikt op briefpapier zijn de bedrijfsnaam, contactgegevens, het KVK-nummer en het btw-nummer. Heb je nog voldoende ruimte over voor meer gegevens? Dan raden wij aan om het bankrekeningnummer erop te vermelden. Mocht dit niet meer lukken, kun je deze ook alleen zichtbaar maken op je facturen. En om toch maar weer terug te komen op online zaken: je website vermelden is natuurlijk ook een must!

2. Vormgeving
Alle benodigde gegevens bij de hand? Mooi, dan ben je klaar om over te gaan op de vormgeving! Je kan natuurlijk helemaal los gaan met de kleuren van je huisstijl en drukke patronen, maar dit leidt ontzettend af van de inhoud van de brief. Wij raden dan ook aan het geheel rustig te laten ogen. Natuurlijk is het wel onmisbaar om de huisstijl duidelijk zichtbaar te maken. Het logo mag dan ook zeker niet ontbreken. Op zoek naar een programma om je briefpapier in vorm te geven? Het maken van een template in word kan prima, maar heb je wat meer ervaring met grafisch ontwerp is een programma als InDesign wellicht beter.

3. Afdrukken
Tijdens het ontwerpen is het een goed idee om alvast rekening te houden met het afdrukken. Zo is het bijvoorbeeld slim om het bedrijfslogo of andere gegevens niet te strak langs de rand te plaatsen. Er bestaat namelijk een kans dat er dan een (klein) deel wegvalt. Heb je op kantoor niet de nodige middelen om het af te drukken? Dan kun je het best je briefpapier laten drukken. Op deze manier heb je direct de mogelijkheden om een mooie, stevige papiersoort uit te kiezen. Op deze manier maak je past echt indruk met je fysieke documenten!

Ben je overtuigd dat briefpapier – ook in deze tijd – nog altijd onmisbaar is? Dan wensen wij je veel succes met het ontwerp!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *